عسكر يحتضر


امبارح ليلة دامية بكل مهنى الكلمة قعدة بكتب الكلمتين دول و انا بسمع جلسة مجلس الشعب و هما بيتعاركوا مع بعض اخر خبر و صلنى انه حوالى 79 ضحية لحداث امبارح عشان ماتش كورة و انا لو شخص مركز كدة فى الاحداث هتلاقى ان الشرطة كانت بتضرب رصاص حى و مش بيموت لنا 80 شخص فى يوم و يوم ايه؟ دى ساعة و نص و بعدين اللى انا اعرفه انهم دايما بيضربوا بعض فى ماتشات كتير جدا ! و مبيمتش حد اشمعنى المرة دى .. فى مقولة بتقول انك كل ما بتخاف اكتر بتغلط اكتر زى ايام مبارك كل ما يخاف كان بيتراجع و يقوينا و يغلط اكتر و يقوينا و يموّت اكتر و يقوينا و كانت موقعة الجمل هى الحجر الاخير فى ميزانه القذر و معركة امبارح دى مكانتش بداية لقذارة العسكر و اؤكد لكم انها مش تكون نهاية لقذارة المجلس العسكرى بس هتكون سبب فى اشعال الاحداث بس اللى يغيظك بقى انه يقولك احنا مش سوريا ما هو فعلا انتوا مش سوريا انتوا ولاد كلب و بعدين غير انهم البعدة مفقوسين اوى يعنى تبص كدة للموقف من برة تلاقى كل الخيوط بتقولك المجلس العسكرى هو اللى ورا الموضوع .. يعنى تلاقى التراس اهلاوى؟ فى بورسعيد؟ موقعة الجمل؟ تخاذل الامن؟ مرحلة انتقامية؟ مجلس عسكرى؟ قتلى؟ اربط كل دول ببعض بقى و احكم انت حاجة مش طبيعية و انا فى رايى الشخصى ان الاحداث دى لا تدل على اى شئ الاان العسكر يحتضر و ان كان الجيش سيسقط فى نظر الناس و مع انى اؤكد ان هذا لن يحدث و لكن هذه حجتهم و لكن ان افترضنا ان هذا سيحدث فسيكون خطأ المجلس العسكرى بسبب قذارة اعماله الفادحة و الدماء المصرية التى سالت على ارض مصر لانقاذ كلاب مبارك و كلاب العسكر ضحت مصر باكثر من 2080 شهيد لكى لا يموت ولاد الوسخةو بعد ما ولاد الكب دول نسقط حكمهم الحقيقة هتتضح و هيبان بقى ان الطنطاوى الكلب دة كان هو قائد الثورة المضادة من اول يوم و من زمان بقولها العسكر مش هيسلم السلطة و ضهره مكشوف و خصوصا لما يكون هيسبها للاخوان يعنى مش حد تبعه و هيدارى عليه بعيدا عن مواقف التخاذل للاخوان اليومين دول بس لو هما خرجوا من الحكم و ضهرهم مكشوف هيتجابوا خصوصا ان احنا وراهم وراهم و مش هنسيب كلب منهم برة و كنت عارفة انهم هيفتعلوا ازمات و لسة هيفتعلوا ازمات اكتر و لية فى ضحايا تانيين المعركة مانتهتش المعركة مش هتنتهى غير لما يتقطع رقابهم فى ميادين عامة ادام الناس المعركو ما انتهتش المعركة مانتهتش و النائم العام دة مش هيعمل حاجة لانه نائم! او بيصطنع النوم هو دة اللى عندى شكراًًً

 

دى بقى شوية تعليقات شفتها عن احداث امبارح و هى عصبتنى بس للامانة الادبية معرفش مين الامانة الادبية بس انا قلت اغلس و انشرها و انا منكرش انها بتضحك بصراحة شر البلية ما يضحك صح خوووود بقى

لما تبطلوا تحاربوا الجيش و المجلس العسكري أبقوا أطلبوا أنهم يحموكوا مش أنتوا مش عايزنهم و مش طايقنهم و بتشتموهم يبقي عايزنهم يحموكوا ليه أحموا نفسكوا بقي ولا هما يتشتموا و يتهزأوا و يتضربوا و عايزنهم يأمنوكوا أشمعنة دلوقتي لجأتلهم عرفتوا بقي قيمتهم..
عايزين المجلس العسكري و توفيق عكاشة دا راجل محترم بجد دا اللي خايف علي البلد فعلا مش البرادعي العميل الأمريكي اللي عايز مصلحته و بس و حسبي الله و نعم الوكيل في أي حد غلط و شتم في المجلس العسكري و توفيق عكاشة دول ليهم الجنة عارفين لية عشان الشتايم بتاعتكوا هما أخدوا من حسانتكم و أنتوا أخدتوا من سيئاتهم أنا لو من المشير والله أسافر و أسيب البلد لأنها ماتستهلش ولا شعبها يستاهل لأننا مش أخدين علي الديموقراطية فنستخدمها غلط شكلنا بقي وحش برا الله يكسفكوا
I hate 25
أنا امبارح أول ما شوفت الشغب اللي حصل بعد الماتش قولت لماما أكيد حايلبسوها للمجلس العسكري و كنت بقولها بضحك بس لاقيت أن دا حصل فعلا أي حاجة دلوقتي حاتحصل حاتقولوا دا المجلس العسكري حرام بقي بلاش أفتري الظلم وحش أنتوا معاكوا أدلة شوفتوهم و هما بيخططوا للموضوع دا؟ حرام نتهم حد من غير دليل و نقول دا مخطط منهم هما مش سفاحين و بعدين دا الجمهور نفسه اللي عمل شغب مالوش دعوة بمجلس عسكري خالص يا ريت نبطل الكلام العبيط دا و كفاية شتايم في المجلس
لو اللي بيقول الحق دلوقتي و مش عاجبه شتايم في المجلس العسكري يبقي فلول أنا موافقة جدا أبقي فلول أصلا أنا ماليش الشرف أكون مصرية أتكسف أقولها حاتعرني
الناس سابت موضوع الأهلي و اللي ماتوا و مسكوا دلوقتي في المجلس العسكري يخربيت أم تخلف دي دولة ماكنتش أعرف أن مصر كدا يخربيت الغباء دلوقتي كل واحد فاكر نفسه بقي رأفت الهجان

انا اسفة لو كنت نقلت الحاجات دى من غير اذن بس اللى ينشر حاجة يبقى مسئول عن تصرفه و يبقى موافق ان الحاجة دى ممكن اى حد يقراها

2 thoughts on “عسكر يحتضر

  1. yomna el sayed قال:

    Woow enty katabteha f3lan :D

أضف تعليقاً

