افتكاسات و حاجات: شعر بس حصرى


شعر بس مش شعر عادى شعر غريب شوية و مختلف مش هتلاقوه غير هنا عشان حصرى كلمتين كدة كتبتهم امبارح باليل و انا مكنتش عارفة انام و كنت حطة ورق جنبى و كل ما ييجى حاجة فى دماغى اكتبها و كنت مزعلة ناس كتير منى يا رب يكونوا سامحونى عشان كدة الحاجات دى اهداء للناس اللى انا زعلتهم و اهداء لكل حد ضحى بعمره عشانى و كل حد ضحى بنور عينى لاجل ما يعود النهار و كل حد بينزل الشارع و عارف انه ممكن يموت عشان يجيبلى حقى و يجيب للمصريين حقهم رحم الله شهدائنا  اهداء مخصوص لعبدالله اللى اتضرب ادام مجلس الشعب سلامتك يا سيدى  لا معلش ثانية واحدة فى تصحيح مراسلنا بيقول ان عبدالله ماتضربش بيقول دة هو اللى قطعهم اساسا و طار و راح نازل على كردون الاخوان قاموا خافوا منه و تراجعوا اظاهر مراسلنا بيتكلم عن سوبر مان لووول :)  و كابتن تيتو و كابتن جعفر من فريق حليب العادلى اعتزلوا الكورة باين؟ معرفش ليه بكتب اهداء اساسا و هو مش كتاب بس يمكن عشان نفسى اعمل كتاب؟ عمتا يا رب الناس متكنش زعلانة منى بسم الله نبدأ :D

  وطنى مالك بعيد و انا ماشى فى رحبك

الفين شهيد و شهيد  متى ينتهى كربك؟

و الكلب عاضض فيك مستولى على ارضك

و كمان لسانه سليط مستقوى على شعبك

——————————-

يا مصر يا مرية ما تفوقى يا ولية

حكامك ولاد الكلب قتلوا الامان فيا

هدفى و حلمى بسيط و ذاع فى الكون السيط

قالوا بينّه عبيط بيقول يا حرية

——————————-

            خلال سنة فاتت زن على عشك غراب

و الاف الاف و الاف اندفنوا تحت التراب

و ما بين يقن و يقين حطوا مليون سراب

جابوا الهرم و السم دسوه جوا الشراب

و انا بحتضر و بموت قاموا شوية شباب

مات منهم اللى مات و الباقى عمره ما ساب

وطنه و حريته لباغى او كذاب

و الحكام الملاعين عملوله الف حساب

——————————-

دى كلمة سر فى لسانك

تجمع شعب فى ميدانك

و شباب مستغنى علشانك

و منتيش حاسة بقيمة الدم

ليه مشايلانا كل الهم؟

و رسالة اخيرة يا حبيبتى

قولى لطنطاوى يتلم

اه و على فكرة جميع الحقوق محفوظة اهو انا بقى اموت و اعرف الحقوق دى بيحفظوها فين

أضف تعليقاً

