ظواهر مصرية مثيرة للدجل: الثانوية العامة *الحلقة 11*


ثانوية عامة ياااااااه .. زماااان عنكم يا جماعة :D عدنا إليكم من جديد 

 يا جدعان ثانوية عامة دي زي المرض و عشان تتعافى منها هتحتاج زمن و بما إني بتعافى جزئيًا منها و من الأحداث السياسية الزالزفت فقلت ألحق بسرعة أكتب تجربتي مع ثانوية قبل ما ندخل في حالة اكتئاب تانية :D

ثانوية عامة كلها عجيبة بداية من إنك تهجر المدرسة و تقضيها دروس بداية من الصيف الذي يسبقها لحد الأجازة التي تليها بس أهم حاجة بتلفت نظرك هي المناهج.

قصة العربي: الأيام لطه حسين, القصة دي تقريبا أنا كنت مقضياها فهلوة فيها ..الراجل رغّاي بطريقة مرعبة و الجملة بتبقى كلها إطنابات مش طبيعية مثلًا: كنت حزينا ومقهورًا ومذلولًا و رقبتي أد السمسمة .. شعرت بالسعادة و الفرح والسرور والإبتهاج.. و بعد كل دة ييجي سؤال يقولك “هات معنى سعادة” فإنت بذكائك الخارق تقعد تفكر شوية “آه سرور” يسألك يعني ايه سرور فتقول له فرح و هكذا إلى ما لا نهاية..

دروس القراءة: نفسي افتكر معلومة واحدة دخلت دماغي من كل دروس القراءة ..مثلا اليوجينيا, مالها اليوجينيا بجد؟ مش عايزين نخلق طبقة من الأغبياء الجدد :D مش لازم نعمل لهم محرقة بس الأغبياء ميخلفوش يا جدعان ويبلونا بخلف زي وشهم و كله بال IQ وأنا عن نفسي هدخل الامتحان زي الكل و ربنا ..حب لأخيك ما تحب لنفسك  

الدرس بتاع يحي حقّي : يحي حقي آخر معلومات عنه كان درس الإنجليزي: ياهيا هاقّي :D  و درس عباس العقاد ..أنا مش مهتمة يا ستي, لما ابقى مهتمة أوعدك هشتري كتاب قصة حياته, ليه النفخ؟ و ع فكرة الكام من يوم قبل الامتحان كنت أول مرة بذاكر درس “لمحات من حياة العقاد” ..و قالك “لمحات” , كل دي لمحات؟ أومال لو كنتِ ناوية ترغي يا ست كنتِ هتعملي فينا ايه؟ و على رأي عم فارس أنس لما قال “المهرجانات هادفة أكثر من دروس القراءة بتاعتنا” و مش هحكي لكم عن النصوص اللي كنا بنضطر نحفظها طبعًا ..المعاناة لا توصف

ندخل ع الانجليزي و بالأخص أسئلة المواقف لما يقولك : ask your friend if he plays sport

أنا بس عندي استفسار عن كلمة “فريند” ..ايه مفهومها فى الموضوع دة بجد؟ واضح من الأسئلة إني معرفش حاجة عن الاستاذ .. اسأل صديقك الأحمق عن عمره واسمه ..اسأل صديقك فى أي مدرسة يدرس..أنا لو لسة بتعرف عليه هيبقى عندي عنه معلومات اكتر من كدة وربنا يا جدعان و عشان كدة أناشد المسئولين يخلوها “ask your colleague” دي حتى شيك

من أغرب الاسئلة اللي قابلتني فى الانجليزي سؤال بيقول: Your friend asks you why do you have such an expensive phone

أولًا: انت مال your parents?

ثانيًا: عادي يعني موبايلي فيه إمكانيات و بيشغّل نغمات مجسمة الموضوع مضايقك ليه؟

و مننساش إن المنهج حضارة و عراقة و اخر update  وصل وزارة التربية و التعليم كان من أيام الثورة الصناعية في أوروبا :D

جانب آخَر من الثانوية العامة إنها أبدية ..يعني خلال السنة دي حصل أحداث بالهبل .. ناس ماتت و ناس اعتقلت و ناس اتجوزت و ناس خلّفت حسيت السنين بتجري والعمر بيجري مني تيرارارارارا :D   لدرجة ان السؤال اللي كان بيلح عليا : أنا بقالي كام سنة فى ثانوية عامة يا جماعة؟ متخبّوش عليا

خلال ثانوية عامة بتبقى هش جدا و أي حاجة بتأثر فيك .. أنا مثلا لو ماما زعقتلي أو دعت عليا كنت انهار رغم اني قمة البرود فى العادي يعني و يا سلام بقى أيام الامتحانات تلاقي نفسك بتحب كل الناس و تتمنى رضا الجميع و عايز كل الناس تدعيلك .. و بترجع تلعنهم تاني عاتشي .

  • طلبة ثانوية عامة معندهمش اكتفاء ذاتي ..ومتسألنيش يعني ايه اكتفاء ذاتي ..المهم انهم مبيطلعوش يقولوا ان الامتحان سهل ابدًا لأن تعريف الإمتحان السهل عندهم هو الإمتحان الذي يمكن تقفيله غير كدة يبقى صعب و لو قفلوا الامتحان هيقولوا صهب عشان ميتحسدوش 0.0
  • بس عامة مفيش امتحان الناس كلها بترضى عنه لأن دايما في ناس بتطلع زعلانة ..في ناس بتطلع زعلانة عشان عكت فى الامتحان وكان وحش بالنسبة لهم .. وفي ناس بتطلع زعلانة عشان الامتحان كان سهل وانهم هيتساووا مع الحثالة و يجيبوا درجات زيهم و دول معروفين .-.
  • أغرب حاجة في فترة الامتحان هي نفسيتك حيث يتساوى الامتحان الحلو مع الوحش ..مثلا لو الامتحان جه وحش الناس بتزعل و تتنكد و متذاكرش حاجة للامتحان اللي بعده و لو جه امتحان حلو الناس بتفرح و تهيص و برضو متذاكرش حاجة للامتحان اللي بعده وأنا بلا فخر عدّيت بالاتنين :D
  • كل حاجة فى ثانوية عامة بتبقى مقنعة كفاية بالنسبة لك و أي حاجة مبتعملهاش في حياتك بتبقى مستعد تعملها في ثانوية زي انك تشوف مسلسلات تركي أو أفلام هندي ..تتأمل فى ما وراء الطبيعة و ممكن توصل بيك المرحلة *عن تجربة* إنك تقرأ الأمثال والحكم اللي بتبقى مكتوبة على ورق النتيجة *calendar*..
  • حد بعتلي علي ask.fm اول السنة بيقول “الثانوية مش محتاجة مذاكرة..محتاجة ليونة” الجملة دي جزء منها حقيقي جدا هي فعلا محتاجة مذاكرة و محتاجة جرأة يعني انا السنين اللي فاتت مكنتش بذاكر وكنت بلفّق فى الامتحانات و كانت بتظبط معايا ..السنة دي كنت بذاكر و مكنتش بقدر ألفّق و مكانتش بتظبط ..كنت جبانة لدرجة اني خايفة ألفق بس لفقت برضو لأن الطبع غلّاب :D
  • بس كدة هو دة اللي عندي عن ثانوية عامة :D ودة كان امتحان لصبركم و قدرتكم عالتحمل يا جماعة ..شكرًا
  • و اللى تعجبه يعمل لايك و شير و كدة و ان لم يفعل فليعلم ان قلة اصدقائه و فولورزاته هى السبب :P

ولو عندك وقت وحابب تقرا حلقات تانية من ظواهر مصرية مثيرة للجدل ممكن تشوف الحلقات التانية هنا  http://wp.me/P20vCP-4R

و إذا مهتم تقرأ أكثر عن التوجيهي أو الثانوية العامة مش غلط تزور اللينك دة –>>  http://wp.me/p1TeDW-J لتنتقل إلى مدونة بشرفك :D

تنويه: اللي هيقول إني دحيحة وبستهبل هخبطه باللي فإيدي في وشه مباشرة :P

سلااام يا أصحابي :D 

4 thoughts on “ظواهر مصرية مثيرة للدجل: الثانوية العامة *الحلقة 11*

  1. (y) هى تجربة بعد ما تخرج منها متعرفش دخلتها ليه…ولا استفدت منها بايه 😭😭

أضف تعليقاً

